Kvaliteten i dansk kvalitativ uddannelsesforskning en kort opdatering om projektet

Mit projekt går ud på at skabe et systematisk overblik over problemer i dansk uddannelsesforskning. Oprindeligt var fokus på problemer med generaliserbarhed i kvalitative studier (det kan man læse om på det gamle version af bloggen), det projekt viste dog en række andre relaterede problemer, som jeg også er begyndt at registrere.

Indtil videre har jeg 165 kvalitative (og mixed) artikler i mine datasæt. 75 udgivet i  journalerne Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift (DUT) og Studier i Læreruddannelse og - profession (SLP), samt 90 udgivet i Dansk Pædagogisk Tidsskrift (DPT). Alle artikler er udgivet mellem 2018 og 2022. Jeg har bare medtaget alt i periode for at undgå selektionsbias. Perioden kan i fremtiden udvides både fremad og bagud, men jeg skal også have andre journaler med, som man kan se på trackeren: https://uforskning.blogspot.com/p/uddannelsesforsknings-tracker.html.

I denne artikel har jeg samlet mine registreringer af de 165 artikler for at opsummere nogle af mine fund. Hvad enkelte registreringer betyder kan man læse mere om her: https://uforskning.blogspot.com/2024/05/bare-sa-du-ved-det.html. Dybere beskrivelse kommer i fremtiden.

Måden jeg registrerer et studie på er kort sagt, at jeg læser studiet og registrerer problemer der har med generaliserbarhed, påstande og vagt sprog at gøre i det givne studies konklusion.

Umiddelbart ser opsamlingen af mine data således ud:

SammenligningAntalProcent
Artikler i alt165100
Artikler med vagt sprog8048.48484848
Artikler med problematiske slutninger9456.96969697
Artikler med præskriptiver8652.12121212
Artikler med kald på mere forskning3118.78787879
Artikler med både vagt sprog og problematiske slutninger og præskriptiver2414.54545455
Artikler med type 1 vagt sprog3923.63636364
Artikler med type 2 vagt sprog5030.3030303
Artikler med type 3 vagt sprog63.636363636
Artikler med type 1 og 2 vagt sprog148.484848485
Artikler uden vagt sprog og problematiske slutninger og præskriptiver169.696969697
Artikler med mindst et problem i konklusionen (vagt, slutning eller præs)14990.3030303

Man kan se de konkrete registreringer, f.eks. hvad den "problematiske slutning" er i et givent studie, i mine datasæt, de findes her: https://uforskning.blogspot.com/p/data.html

I øjeblikket arbejder jeg på følgende:
  • Registrering af de andre journaler nævnt i trackeren (se længere oppe).
  • Opsporing og læsning af lignende projekter (Er i gang med at læse "Kampen om Disciplinerne" der opgør hele det danske humanistiske forskningsfelt i 2014).
  • Citationer - når der så bliver refereret til studier der i konklusionen er vage eller problematiske, hvordan bliver der så refereret? 
  • Mere dybdegående beskrivelser af mit registreringssystem.
  • Kritik af brugen af teoretiske rammeværker (som f.eks. https://uforskning.blogspot.com/2024/05/brille-teorien-om-teoretiske-rammevrker.html)
I sidste ende skal alt dette arbejde helst lede til forandring i måden hvorpå vi arbejder i dansk uddannelsesforskning og pædagogik, således at jeg, i min beskæftigelse som underviser på et gymnasium, slipper for at lytte til forskere som ikke kan underbygge deres påstande.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

karakterinflation og kønsforskelle

Ingen åbenlys effekt af corona på eftertiden

Uddannelsespolitikkens effekter på karakterinflation